

ANNONSE
Såpeprodusent med skinnende mål
Unger Fabrikker AS har i over 100 år vært en hjørnestensbedrift i Fredrikstad. Men sin plassering på Nabbetorp, langs Glomma, har fabrikken vært en av de lengstlevende næringslivsaktørene i kommunen. Frem mot 2030 har de krystallklare mål om å redusere CO2-utslippet og øke andelen produkter basert på fornybare og sirkulære råvarer til 70 prosent.
Fabrikken ble grunnlagt i 1922 av Theodor Broch Unger som A/S Fredriksstad Saapefabrik, med et initialt mål om å selge såpeprodukter i Østfold. Derfra har reisen tatt fabrikken bort fra sluttprodukter, og over til råvareproduksjon. Fabrikken eksporterer idag over 95 prosent av produktene over hele verden, og er i dag en del av Olav Thon Gruppen.
Verden har blitt Unger sin tumleplass, noe som var grunnleggerens store visjon og drøm. Råvarene som lages benyttes i en rekke sluttprodukter, hvor kanskje Zalo er den mest kjente. Flere av verdens toalettblokker har også ingredienser fra Nabbetorp. Det samme gjelder vaskemiddel. Unger opererer også innenfor en rekke andre områder hvor vask og hygiene er en stor del. Men også byggenæringen, plastindustrien, fiskeindustrien og en rekke andre næringer glede og nytte av det som produseres på Unger. Ungers formål er å bidra til en trygg, ren og funksjonell hverdag for alle.
– Vi utvikler, produserer og selger tensider (også kalt overflateaktive stoffer) og tjenester som bidrar til vårt felles velvære i den moderne verden. Våre produkter, som ofte blir oversett, er hverdagshelter som utfører nødvendige funksjoner, uttaler de.
Hvordan arbeider Unger med Bærekraft?
– Vi utvikler kontinuerlig miljøvennlige teknologier som reduserer klimaavtrykket, bevarer biodiversiteten og sikrer en transparent verdikjede. Vi ønsker å sikre at vi ikke begrenser mulighetene for fremtidige generasjoner. Våre bærekraftsmål er ambisiøse og tar hensyn til vår eier og våre ansatte, myndigheter, kunder og markedet. Som en B2B-bedrift er det også vårt mål å støtte våre kunders egne bærekraftsmål. De ønsker å møte behovene til sluttbrukerne, som deg og meg. Vi jobber tett med kundene våre for å levere produkter og løsninger som er i tråd med deres bærekraftige ambisjoner og som kan skape ny verdi for deres merkevarer. På denne måten bidrar vi til å skape en bedre fremtid for alle, der behovene til sluttbrukerne blir ivaretatt på en miljøvennlig og ansvarlig måte. Ved å være en ressursorientert og ansvarlig bedrift, som leverer kvalitetsprodukter og tjenester, skaper vi et konkurransefortrinn for våre kunder, svarer de.
«Unger har analysert samtlige produkter og har karbondioksidtall på livssyklusen til samtlige produkter. Her er de pionerer i bransjen.»
Unger har analysert samtlige produkter og har karbondioksidtall på livssyklusen til samtlige produkter. Her er de pionerer i bransjen. Ved å ha mulighet til å motta og frakte varer med båt, tar man også bort mye trafikk og utslipp på vei.
Hva er målene fremover?
– Frem mot 2030 har Unger tydelige bærekraftsmål. Noen av de viktigste er å nå en sorteringsgrad for avfall på på 95 prosent, under 10 tonn KOF til vann, 100 prosent fornybar energi, 50 prosent reduksjon av CO2-utslippet generert internt, 30 prosent kvinneandel i lederstillinger og øke andelen produkter basert på fornybare og sirkulære råvarer til 70 prosent.
Unger benytter i dag elektriske trucker, har kommunens største el-bilparkering for det private næringslivet, har egen moderne sykkelparkering, flott garderobeanlegg og en meget god pensjonsordning. Hos Unger er det mennesket som er i fokus.
-
Grunnlagt 1922 i Fredrikstad.
-
En av verdens ledende produsenter av anioniske overflatemidler.
-
Den eneste fabrikken av sitt slag i Skandinavia.
-
Produserer råvarer som UFAROL, UFARYL®, UNGEROL, UFACID til blant annet hygieneprodukter.
-
Gull i EcoVadis 2024 (topp 5 % i verden) – internasjonal anerkjent bærekraftsmåling.
-
Utga jubileumsboken, Det skommær i ælva!, for 100 år i drift i 2022.