top of page

SIRKULÆRHOVEDSTADEN FREDRIKSTAD

Å bevege seg i sirkel er et bilde på stagnasjon. I Fredrikstad er det imidlertid også synonymt med innovasjon og utvikling. Sammenlignet med andre land har vi en imponerende høy el-bilandel i Norge. Resten av Europa og verden er i ferd med å følge etter, og bilindustrien er foreløpig et av de mest synlige eksemplene på grønn omstilling. Det er positivt. Samtidig byr det på utfordringer. Det grønne skiftet og overgangen til bærekraftige, fornybare energikilder krever bruk av en lang rekke mineraler og metaller vi har begrenset tilgang på. Dette gjelder blant annet mange av metallene vi er avhengig av i produksjonen av batterier. Faktum er at vi i løpet av kort tid slipper opp for metaller som litium, kobber og kobolt – som alle står på EUs liste over kritiske og strategiske råvarer – om vi ikke evner å jobbe mer i sirkel. De siste femti årene er verdens ressursbruk mer enn tredoblet. I mars lanserte regjeringen en ny handlingsplan for en sirkulær økonomi. Den viser retningen for omstillingen til en mer sirkulær økonomi hvor sløsingen med samfunnets ressurser reduseres, samtidig som vi styrker konkurransekraften vår. Vi må gå fra en lineær økonomi med bruk og kast, til en sirkulær økonomi basert på tanken om at minst mulig ressurser skal gå til spille. Omstilling kommer med kostnader, men gir også nye muligheter. I Fredrikstad har vi som mål å være ledende innen sirkulær økonomi, og vi er allerede godt på vei. På Øra industriområde ved utløpet av Glomma tar Stene Stål Gjenvinning imot gamle bilvrak, stål og metaller. Jernskrapet blir til nye råvarer, blant annet hos nabobedriften Kronos Titan, som bruker det i sin produksjon av titandioksid. Kronos Titan bidrar også ved å utveksle energi og materialer med nabobedriftene. Kronos Titan mottar damp fra de to forbrenningsanleggene på Øra, FREVAR og SAREN Energy BIO-EL AS, og sender varmt vann tilbake til det kommunale foretaket FREVAR, som bruker det i sin produksjon av damp. Jernsulfat benyttes av nabobedriften Kemira Chemicals, som videreformidler dette til jernklorid. Jernkloriden benyttes blant annet i FREVARs avløpsrenseanlegg for å rense vann. Eksemplene viser hvordan en bedrifts avfall kan bli til en annen bedrifts råvare. De store mengdene avfallsressurser, og det komplekse samspillet mellom produksjons- og gjenvinningsbedrifter, er ganske unikt i Norden. På Øra ligger også et av Europas største anlegg for resirkulering av elbilbatterier, fergebatterier og energilagringssystemer. Batteriene kommer inn fra Norges og Europas utkjørte elbiler. Et prosessanlegg knuser, tørker og sorterer de ulike bestanddelene i batteriene som resirkuleres. Målet til Hydrovolt er at ingen batterier skal kastes, men heller brukes om og om igjen til nye verdier og produkter – for å bidra til en mer bærekraftig elektrifisering av samfunnet vårt. I Fredrikstad vil vi fortsette den gode utviklingen ved å stimulere til enda større «sirkler», både mellom gamle, men ikke minst nye bedrifter. Samarbeid er selve nøkkelen til å få sirkulærøkonomien til å fungere i praksis, og nye bedrifter er velkommen med på laget!

Løsningen ligger i Fredrikstad

_1809138.jpg

Arne Sekkelsten,

ordfører i Fredrikstad

solberg_logo_rgb_nobackground.png
jotul_cmyk.jpg
BEWI_Logo_BLUE_RGB.png
soleie_logo_farger_positiv_CMYK-002.png
ng-metall.png
Multiconsult_logo.svg.png
Norgesnett-logo.png
Scandekk-svart_4x-1024x326.png
Elvia_logo.svg.png
638d10be10a6ce42f167f462_afry_black.png
VP_logo_1.png
Borg_Havn-logo_blå.png
Hiof-logo.png
Gyproc.png
Batteriretur.png
Sirkel-logo.png
Itera-logo.png
Outlook-Et bilde s.png
SpareBank1.png
Unger.png
cowi.png
SteneStaal-Produkter.png
SteneStaal.png
logo-lca.png
2560px-Ramboll_Logo.svg.png
klimapartnere_viken_logo_kobolt.webp
bottom of page