top of page
Batteriretur.jpg
ANNONSE

Håndterer råvarene herfra til evigheten

Batteriretur på Øra i Fredrikstad er Norges største på retur av batterier. Takket være deres kompetanse kan råvarene i batteriene våre inngå i et evigvarende kretsløp.

Uansett hvor i Norges land du bor er sjansen stor for at de brukte batteriene du leverer inn tas hånd om av bedriften Batteriretur på Øra i Fredrikstad. De er nemlig selve spydspissen på batteriretur-feltet i Norge og håndterer 80-85 prosent av alle innsamlede batterier i vårt langstrakte land, gjennom sitt nettverk av 300 partnerbedrifter. Men hvordan har de havnet i bresjen for dette feltet? CEO i Batteriretur, Fredrik Andresen, forklarer.

 

– Vi var veldig tidlig ute. I 1993-94 kom det en ordning for innsamling av batterier i Norge. Batteriretur startet opp da, altså for 30 år siden, og siden har vi vært en dominant aktør på dette feltet i Norge, sier Andresen.

 

I 2016 trengte fabrikken et nytt og mer strategisk sted å samle virksomheten sin. Valget falt på Fredrikstad og Øra på grunn av den ideelle beliggenheten ved Borg Havn. – Havna er en nøkkel for oss, fordi vi eksporterer til Europa,  forteller Fredrik Andresen.

 

Evig kretsløp

Batterireturs lokaler på Øra er med andre ord ikke siste stopp for de innsamlede batteriene. Så hva er det egentlig som skjer med batteriene våre etter innsamling?

 

– Det første som skjer er at batteriene blir sorterte. Deretter blir de kvalitetstestet, og sporbarheten deres blir testet. Etter dette sender vi dem videre til gjenvinning. De fleste typer batterier blir sendt til Europa for gjenvinning, mens for eksempel batterier fra elektriske kjøretøyer blir gjenvunnet ved en partnerbedrift her på Øra, forklarer CEO Andresen. 

 

Det som blir gjenvunnet, er selve materialene batteriene består av. For råvarene i et batteri, som bly og kobolt, har faktisk evig liv. Dersom materialene gjenvinnes, kan de inngå i et evigvarende, lukket kretsløp, og inngå i stadig nye produkter. Dette er uendelig viktig, både for miljøet og økonomien. – Mer materialgjenvinning gir mindre behov for gruvedrift. Vi overforbruker råvarene fra planeten, og dersom alle bidrar til gjenvinning av batterier, er vi med og løser dette problemet, framholder han. 

 

Sikkerhet i høysetet

Gjenbruksprosenten for viktige råvarer i batterier er svært høy. – I et batteri kan for eksempel 99,8 prosent av blyet materialgjenvinnes, altså havner det i nye batterier. Når råvarene fra et batteri håndtert av Batteriretur har blitt gjenbrukt i et nytt batteri, får vi i Batteriretur en rapport om at dette er gjennomført, som vi videreformidler til norske myndigheter, forteller Fredrik Andresen.

 

Et annet viktig aspekt ved batterihåndtering er sikkerhet. For mange batterier inneholder farlige stoffer som må håndteres forsvarlig. Dette har vi veldig strenge krav og regler for, som Batteriretur har et ansvar for å overholde og rapportere til myndighetene. Derfor er det viktig at batteriene er batterigjenvinningsmerket, slik at man vet hva de inneholder, hvordan de skal håndteres og hvilke råvarer som kan gjenbrukes. Men er vi forbrukere flinke nok til å håndtere batteriene våre? – Det er stor bevissthet rundt batteriretur i næringslivet, og dessverre litt mindre blant private. Derfor bruker vi mye ressurser på informasjon, blant annet gjennom prosjektet «Batterijakten» for fjerdeklassinger. Der lærer de blant annet at alle batterier kan leveres inn der de er kjøpt, sier Andresen.

 

Viktig kompetanse

Ved hovedkontoret på Øra har Batteriretur i dag 17 ansatte. I tillegg har de 12-15 ansatte i Sandefjord og en egen fabrikk for høyenergibatteri. Til sammen samler Batteriretur inn 1600-2000 tonn småbatterier og 12 000-18 000 tonn bilbatterier per år. Bedriften jobber også med andre sirkulærøkonomiske prosjekter, alene og sammen med andre aktører, som forskningsprosjekter for energieffektivisering, og gjenbruk av batterier fra marin sektor og elbiler. Men Batteriretur og CEO Fredrik Andresen er ikke i mål med sine ambisjoner for resirkulering av batterier i Norge.

 

– Vi vil fortsette å være spydspissen i gjenvinning av batterier i Norge. Det er viktig for oss at Norge oppfyller sine krav til resirkulering. Dessuten er vi opptatt av å være transparente og vise fram kompetansen vi har på dette feltet,
for den er viktig for framtiden, slår Fredrik Andresen fast. 

Batteriretur.png
  • Fabrikk på Øra i Fredrikstad siden 2018.

  • Firma grunnlagt i 1994.

  • Samler inn batterier over hele Norge og sørger for gjenvinning.

  • En spydspiss i norsk batteriretur: 80-85 % av alle innsamlede batterier i Norge er innom Batteriretur sitt system.

  • I løpet av et år samler Batteriretur inn 1600-2000 tonn småbatterier og 12 000-18 000 tonn bilbatterier.

bottom of page