top of page
AFR-brandimage_59521.jpg
ANNONSE

AFRY: Løsninger for en 
bærekraftig fremtid

Med røtter som strekker seg hundre år bakover i tid, har AFRY utviklet seg global aktør som vil forme fremtidens samfunn. Med domenekunnskap innenfor industri og et mangfold av kunder i ulike segmenter, står de sentralt i utviklingen av den globale sirkulærøkonomien.

AFRY er et internasjonalt ingeniør-, design- og rådgivningsselskap som kombinerer teknologisk innovasjon med bærekraftige løsninger. Selskapets 19.000 ansatte er fordelt på kontorer i 40 land og snakker over 50 språk.

 

I Norge har AFRY over 1000 ansatte over hele landet, og har sitt hovedkontor for Prosess Industri i Sarpsborg. På dette kontoret sitter Business Unit Manager and Head of Sustainability, Fredrik Hellström sammen med nærmere 70 ingeniører med ekspertise innenfor industri, digitalisering og bærekraft.

 

Mellom 2009 og 2022 var Fredrik Direktør i FREVAR på Øra industriområde, der han blant annet jobbet med sirkulærøkonomiske løsninger. 

 

– Frevar var med på den bærekraftige evolusjonen på Øra. Denne erfaringen og kompetansen har jeg tatt med meg videre til AFRY, sier Hellström. 

 

AFRY har de siste tre årene jobbet med mange bedrifter på både Øra industriområde og i Fredrikstad generelt. Vi blander prosesskunnskap med bærekraftskompetanse og industriell praktisk kompetanse for å bidra til gode løsninger sammen med våre kunder.

«Her må man igjen huske på at sustainability henger sammen med profitability. Hva koster det og er det konkurransedyktig?»

Sustainability = profitability

I sin overgang til AFRY fikk Hellström i oppgave å etablere og lede en bærekraftsatsning. Hans hovedoppgave er å sørge for at alle AFRYs kunder skal nå sine bærekraftsmål. 

 

– Begrepet bærekraft er noe som er litt diffust. Vi prøver å illustrere hva det er, enten det er å redusere forbruk, gjenbruke ressurser, eller noe helt annet. Sustainability går sammen med profitability. Veien til det grønne skiftet krever investeringer og vi er inne i tidlig fase for å finne ut hva det koster. Det er helt ufravikelig at man så tidlig som mulig bygger forretningsmodeller som gjør at investorene vet hvor mye det koster og hva de tjener, forklarer Hellström. 

 

En av kundene som mottar AFRYs bærekraftsekspertise er industriselskapet Kronos Titan AS i Fredrikstad.

 

– Vi har nettopp startet et prosjekt med Kronos Titan der vi ser på vannforbruk. Kronos Titan kjøper enorme mengder vann fra Fredrikstad kommune. Vannverket i Fredrikstad produserer veldig mye vann, men dessverre er ledningsnettet så dårlig at hele 30 prosent av vannet går tapt via lekkasjer før det når forbrukeren. Vi hjelper Kronos Titan ved å vurdere om de bør fortsette å kjøpe vann fra kommunen, eller om man skal investere i egen industriell vannforsyning – uten lekkasjer. Her må man igjen huske på at sustainability henger sammen med profitability. Hva koster det og er det konkurransedyktig? Hvis det er dyrere vil kostnaden havne hos Kronos Titans kunder, og da forsvinner marginer. Alle kunder søker lavere kostnader og bedre lønnsomhet – det er helt naturlig, sier Hellström.

 

Hva er målene fremover?

AFRYs lokale og globale bærekraftsteam har en offensiv bærekraftstrategi, som innebærer å redusere utslipp og forbruk av råvarer, rense og gjenbruke kjemikalier, finne synergier og løsninger for avfall på avveie, gjenvinne vann og energi og ESG (Environment, sustainability and Governance). AFRY hjelper med å øke den nettopositive innvirkningen hos kundene og på den måten være med på å akselerere den bærekraftige omstillingen. 

 

Industrien i Fredrikstad har stått i bresjen for sirkulærøkonomi i flere tiår og samarbeidet om gjenbruk av ressurser og minimering av avfall.

 

– Vi ønsker å være en one-stop-shop for industrien hvor vi tilbyr kompetanse i alle disipliner, og våre tjenester dekker hele livssyklusen og verdikjeden til bedriftene. Når vi jobber så tett på hele verdikjeden i ulike segmenter, finner vi ofte nye bruksområder for selskapets råvarer på avveie. Når det gjelder bærekraft er vårt fremtidige mål å forbedre kundenes prestasjoner. Når vi gjør det bra gjør vi det bra gjennom våre kunder og sammen med våre kunder, sier Hellström og fortsetter:

 

– Det viktigste for oss er at våre kunders omstilling også skal være økonomisk bærekraftig. Ellers er det ingen balanse og da får man en overraskelse før eller siden. Da smaker ikke bærekraftskaramellen like godt. Jeg er veldig optimistisk for fremtiden. Jeg tror det er klokt å få frem kostnadene tidlig, slik at de som
finansierer prosjektene har en forutsigbarhet og kan satse på de mest bærekraftige initiativene.

638d10be10a6ce42f167f462_afry_black.png
  • AFRY består av 19 000 medarbeidere fordelt på 40 kontorer i land over hele verden.

  • Hovedfokus er bærekraft, og de leverer tjenester i et bredt spekter av fagområder, som prosessindustri, farmasøytisk industri, matproduksjon, prosjekt- og byggeledelse, arkitektur og design, fornybar energi og digitalisering.

  • I Norge har AFRY kontorer i 11 byer, hvorav flere enn 115 ansatte har domenekunnskap innen industri.

  • Selskapet hadde en nettoomsetning på 27 milliarder svenske kroner i 2023.

bottom of page