top of page
Sirkulaerhovedstaden-logo2025-lys.png
ToreLundestad-BorgHavn_edited.png
ANNONSE

Borg Havn i grønn vekst

Med tung kabelindustri, sirkulære strømmer og strategisk beliggenhet vokser Borg Havn i betydning – både regionalt og internasjonalt.
linkedin-green.png
fb-green.png

Det som virkelig skiller seg ut i år, er veksten i aktiviteten knyttet til Nexans. Vi snakker om over 20 fartøyer som skal innom havna for å laste og mobilisere utstyr til kabellegging, sier havnedirektør Tore Lundestad.

 

Ved Glommas utløp i Fredrikstad ligger Borg Havn – en moderne flerbrukshavn og et logistisk nav for hele Nedre Glomma-regionen. Her strømmer det store mengder varer inn og ut – fra gjenvinningsmaterialer og forbruksvarer til prosjektlast, bulk og ikke minst: høyteknologiske sjøkabler.

 

– Nexans har vært en viktig aktør hos oss i mange år, men i år har de økt aktiviteten betydelig. Det sier mye om både behovet for sjøkabler i energimarkedet og havnas rolle i det grønne skiftet, sier Lundestad.

 

Nexans’ nye anlegg i Halden er et sentralt knutepunkt i det globale havvindmarkedet. For å gjennomføre store operasjoner – ofte med fartøy som er for store til å gå til Halden – trengs kapasitet, lagring og logistikk. Det finner de på Øra.

 

– Det handler om alt fra forsyning og mobilisering til ferdige kabeltromler. Havna vår er sentral i dette logistikksystemet. Og med dagens sikkerhetspolitiske klima, der kommunikasjonskabler er blitt storpolitikk, blir også vår rolle mer strategisk, sier Lundestad.

 

Han peker på at havna må balansere et økende antall spesialoperasjoner med løpende bulk- og containervirksomhet, samtidig som sikkerhets- og bærekraftkrav skjerpes.

 

Sirkulærhub

Borg Havn er ikke bare containerterminal og logistikk-knutepunkt. Øra har utviklet seg til å bli en av Norges ledende arenaer for sirkulærøkonomi. Gjenvinningsaktører, industri og havn danner en symbiose der reststrømmer, energi og logistikk går i kretsløp.

 

– Klyngen er på mange måter blitt selvforsterkende. Det ene tiltaket bygger det neste. I dag er utfordringen å finne nok arealer for nye bedrifter som ønsker å etablere seg, sier Lundestad.

 

I samarbeid med kommunene utvikles nå nye næringsarealer på Viken Park og Moum, med mål om å tiltrekke flere bedrifter som kan bidra bl.a. inn i den sirkulære industrien.

 

– Vi prioriterer aktører som tilfører verdi til fellesskapet – og som inngår i det vi kaller industriell symbiose. Det skaper gjensidige gevinster for hele regionen, sier han.

«Vi er klare for fremtiden. Men fremtiden må også forstå hvor viktig havnene er.»

Grønne løsninger

Borg Havn er også i front når det gjelder grønn teknologi i havnedrift. Landstrøm for skip, elektriske kraner og solcellepaneler på terminalbygg er blitt standard. Norges første elektriske terminaltraktor er i drift – og tre nye er bestilt.

 

– Vårt mål er fossilfri drift. Det handler om mer enn symbolikk. Vi produserer nå store mengder grønn energi på egne tak, og overskuddet kan mates tilbake til nettet. Med makseffekt på over 2 MW er dette et reelt bidrag, sier Lundestad.

 

Havnas eget energisystem med solfangere og batteribanker gir både energieffektivitet og beredskap – og styrker regionens grønne profil.

 

Som en av Norges største eksporthavner for blant annet frossen laks, og med strategisk plassering utenfor tett bystruktur, er Borg Havn rustet til vekst. Men samtidig ser Lundestad med bekymring på utviklingen i Oslofjorden:

 

– Flere havner i fjorden bygges ned til fordel for boligutvikling. Samtidig vokser godsmengdene. Det er ikke bærekraftig å flytte alt over på vei. Derfor er vi her på Øra i en unik posisjon – og vi tar ansvar for å vokse riktig, sier han.

 

Med grønn teknologi, ny industri og strategisk beliggenhet spiller Borg Havn en stadig viktigere rolle for både lokalsamfunn og nasjonale logistikkløsninger.

 

– Vi er klare for fremtiden. Men fremtiden må også forstå hvor viktig havnene er. Det grønne skiftet skjer ikke uten tung logistikk og sjøtransport, sier Tore Lundestad.

Borg_Havn-logo_blå.png
bottom of page