top of page
Sirkulaerhovedstaden-logo2025-lys.png
Fra venstre: Oda Gjærdingen (Visit Fredrikstad og Hvaler), Per Arne Tuftin (styreleder i Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen, (daglig leder i Visit Fredrikstad og Hvaler), ordfører Arne Sekkelsten, Liv Skjelbred (prosjektleder Visit Fredrikstad og Hvaler), Ingrid Solberg Sæthre (prosessveileder Mimir) og Hedda Takle (Visit Fredrikstad og Hvaler).

Fredrikstad setter ny standard som bærekraftig reisemål

Fredrikstad har som den første kommunen i Østfold, Oslo og Akershus oppnådd den prestisjetunge sertifiseringen «Merket for bærekraftig reisemål». Dette gjør oss til den nest største bykommunen i Norge som oppnår sertifiseringen, nest etter Bergen.
linkedin-green.png
fb-green.png

Viktig for Fredrikstads framtid

- For Fredrikstad representerer denne anerkjennelsen langt mer enn et merke på veggen. Det er en bekreftelse på at byen har funnet formelen for å kombinere vekst med ansvar, sier ordfører Arne Sekkelsten.

 

– Med vår posisjon som kystby med en rik kulturarv, blomstrende restaurantnæring og verdifulle naturområder, står byen overfor både muligheter og utfordringer. Merket for bærekraftig reisemål bidrar til å hjelpe oss til at denne veksten skjer på en måte som bevarer det som gjør Fredrikstad spesielt, sier Sekkelsten.

BærekraftigReisemål-1.jpg
«Vi har kompetansen og kapasiteten til å følge kunden hele veien. Det betyr én leverandør, én kontaktflate – og et enda bedre koordinert prosjekt. »

Mer enn bare miljø

Fredrikstads tilnærming til bærekraft går utover det tradisjonelle miljøfokuset. I vurderingen framheves byens evne til å utvikle reiselivet samtidig som man jobber aktivt med kultur, sosial bærekraft og nyskaping. Dette betyr at både besøkende og lokalbefolkningen drar nytte av satsingen.

 

Visit Fredrikstad & Hvaler har i samarbeid med Næringsavdelingen i Fredrikstad kommune ledet arbeidet de siste 2,5 årene. Destinasjonsselskapet får særskilt anerkjennelse for sitt brede kontaktnett som spenner fra frivillighet og reiselivsbedrifter til kulturliv og kommunale aktører.

 

– Denne sertifiseringen er resultatet av et langsiktig arbeid, hvor vi har inkludert aktører på tvers av kommune, næringsliv, frivillighet og akademia. Det at Fredrikstad nå får denne anerkjennelsen viser at vi har lykkes med å bygge en felles forståelse av hva bærekraft betyr i praksis – både for reiseliv, lokalsamfunn og natur, sier Maya Nielsen, daglig leder i Visit Fredrikstad & Hvaler.

 

Fredrikstad-identitet som styrke

En særlig morsom anerkjennelse får byen for sin kreative bruk av lokal dialekt i kommunikasjonen, med uttrykk som ”Hællæ, Bælfin, Hællemåne, Nerænte Fredrikstad” som skaper identitet og særpreg. Dette viser at autentisitet og lokalt særpreg er viktige ingredienser i et bærekraftig reiseliv.

 

Det nyskapende samarbeidet med Høgskolen i Østfold gjennom prosjektsamarbeid knyttet til studiet Innovasjon og prosjektledelse ble også trukket fram i begrunnelsen fra Innovasjon Norge. Samarbeid bidrar til kontinuerlig kompetanseutvikling og innovasjon i sektoren.

 

Kontinuerlig forpliktelse

Merket for bærekraftig reisemål er ikke en engangsprestasjon, men krever kontinuerlig arbeid og forbedring gjennom hele sertifiseringsperioden fram til 2028. For Fredrikstad betyr dette en forpliktelse til å fortsette å være en frontløper i å vise at reiselivsutvikling og ansvarlig samfunnsutvikling kan gå hånd i hånd.

 

Med sin kombinasjon av naturskjønn skjærgård, livlig by-atmosfære og nå offisielt anerkjente bærekraftige praksis, posisjonerer Fredrikstad seg som et foregangseksempel for reisemålsutvikling. 

BærekraftigReisemål-3.jpg

Om ordningen:

 

Merkeordningen er et styringsverktøy, i regi av Innovasjon Norge, for utvikling av et bærekraftig reiseliv. Ordningen viser at destinasjonen, over tid, prioriterer målet om økt bærekraft. Det betyr ikke at destinasjonen er 100 prosent bærekraftig, men at den jobber systematisk og målrettet med forbedringer. Gjennomføringen av arbeidet er støttet av Innovasjon Norge og Fredrikstad kommune, og er utført med stor egeninnsats fra destinasjonsselskapet og næringsaktørene.

bottom of page